جمعه 87/6/22
سه گروه
این رو باید مطمئن بود که در دنیا سه گروه مردم وجود دارند گروه اول از تجارب خود می آموزند و اینان خردمندانند
گروه دوم از تجربه دیگران می اموزند و اینها سعادمندانند و گروه سوم نه از تجربه خود و نه از تجریه دیگری چیزی می آموزد و اینها ابلهانند
پنج شنبه 87/6/21
خودباختگان
شنبه 87/6/16
عزت نفس
وقتی حالت خوب نیست وقتی عزت نفس نداری درد ذلت و اهانت را درک نمی کنی لیکن وقتی عزت نفس بیشتری داشته باشی
با یک سخن کوتاه و یک کلمه ملول و متاثر می شوی
جمعه 87/6/15
بینش
وقتی از نظر مالی تو وضعیت خوبی هستی یعنی ثروتنمدی اتومبیلهای رنگارنگ سوار میشی و به همه یه جور دیگه نگاه می کنی
مغرور میشی هیچکی رو دوست نداری اتوممبیل خودت رو در جاده های کوهستانی و صعب العبور به منزلت می رسونی
ولی وقتی بی مایه ای در جاده صاف و هموار و مستقیم همراه خودت رو گم می کنی
دوشنبه 87/6/11
همسایه
معمولا روی هر چیزی رو که نگاه میکنی اعم امنسوجات و اسباب بازی و وسایل الکترونیکی به طور کلی همه چیز فقط سه کلمه رو می بینی اونم اینکه
made in china
شاید این نوشته رو شما هم زیاد دیده باشین نوشته ای که تو وسایل خونه ی همه ی ما حک شده ولی وقتی می رسی به
made in iran
روی چیز هایی می بینی که خیلی خرد هستند مانند کبریت و پارچهای پلاستیکی
ولی خوب فکر همسایه هامون هستیم نمی دونم یه حدیثی بود که می فرمود:اگه همسایه ات گرسنه خوابید تو مسلمان نیستی ما هم ثابت کردیم که واقعا مسلمان هستیم
خودمون گرسنه می مونیم ولی حاضر نیستیم همسایمون گرسنه بمونه و خوب سیرشون می کنیم حالا اونقدر همسایه هامون رو سیر کردیم که شکمشون پر شده و نزدیکه منفجر بشن
گفتیم خوب این همسایه هامون سیر شدن غریبه که از مردم خودمون بهتره حالا هم شکم بولیوی و ونزوئلا رو داریم سیر می کنیم برق می فروشیم ولی خودمون از بی برقی رنج می بریم تا همسایمون از بی برقی رنج نبره و همیشه خونش روشن بمونه سمند 7 میلیونی رو واسه خودمون 12 حساب می کنیم واسه آذربیجان 6 تومن
به این می گن مسلمان واقعی
شنبه 87/6/9
آنتی فیلتر روح
آنچه مرا نگران می کند این نیست که به من دروغ گفته ای
بلکه این است که از این به بعد دیگر نمی توانم به تو اطمینان کنم
شنبه 87/6/9
ترک گناه
الفـ باورهای قلبی را تقویت کنید ، اگر حضور خدا و نظارت او باور شود، اگر ببینیم گناه چه کسی را میکنیم، تاثیر زیادی در ترک گناه خواهد داشت .
ب ـ به صورت باطنی گناه معتقد شویم ، هر فعلی که از ما صادر میشود ، یک شکل باطنی و صورت واقعی دارد که اگر آنرا باور کنیم می توان در ترک گناه امیدوار بود .
جـ آثار گناه را در زندگی دنیا و آخرت بپذیریم ، اگر انسان آثار گناه را قبول کند در ترک گناه بسیار مؤثر است . در این زمینهمیتوانید بهکتاب"آثار گناهان" از دفتر تبلیغات اسلامی قم یا "کیفر گناهان" آقای رسولی محلاتی مراجعه نمایید.
دـ عوامل آن گناه را تشخیص دهید وآنها را کنترل نمایید که عامل گناه بطور کلی یا غفلت است یا شهوت . و اگر این دو عامل کلی،کنترل و درمان شوند چه بسا بسیاری از گناهان درمان شده اند .
و تمام این نکات چهارگانه که ذکر شد به حرفهای بیهوده و غیبت نیز اگر پیاده و دقت شود مؤثر خواهد بود .
و اما بصورت جزئی در خصوص گناهان زبان از جمله لغویات و غیبت چاره آن است که خلق و عادت پدید آمده را به طریق مشارطه ، مراقبه ، محاسبه و معاقبه درمان نمود.
با توضیح اینکهعادتدر وجود انسانمجال و فرصت اندیشیدن را می گیرد و بی درنگ و بی تامل عمل از روی عادت سر میزندو برای آنکه عامل باز دارنده ای قبل از عمل، انسانرا متنبه و هوشیار کند علماء اخلاق نوشتن متن مشارطه که شرط میان بنده و خدای خود است را در ترک عمل مزبور مورد نظر توصیه میکند و سپس مراقبت بر زیر پا نگذاشتن تعهد و حسابرسی آن در هر روز یا شب و در صورت تخلف مقرر نمودن مجازاتی برای آن که همه این موارد به نوبه خود ضمیر ناخود آگاه را آگاه نموده و عاملی میشود در به یاد آوردن عهد و پیمان خود که اگر مدتی بر این طریق عمل نماید و خود را به کم گویی و ترک فضولی (زیادی) کلام عادت دهد به مرور عادت گذشته از بین رفته ، عادت پسندیده سخن بجا گفتن و کم گویی جایگزین آن می گردد .
توضیحات بیشتر مراحل مراقبات را می توانید در کتاب اربعین حدیث ، حدیث اول ، مطالعه نمایید